Primárními údaji agendy jsou informace o příchodech a odchodech pracovníků, které jsou pořízeny terminály pro sledování příchodů a odchodů. Agenda tyto údaje eviduje a evidované údaje uživatel nemá možnost odstranit ani měnit, protože byly reálně sejmuty z terminálů.
Na obrázku je
vidět záznam terminálu (každý záznam terminálu je označen názvem terminálu, aby
bylo patrno kde záznam vznikl), datem a časem příchodu či odchodu. Časy se v celém
docházkovém systému evidují v minutách. Pokud zaměstnanec přijde v 06:00:55 tak
evidovaný příchod je 06:00, pokud odejde v 13:59:59 tak evidovaný odchod je 13:59.
Časy se tedy nezaokrouhlují, sekundy se neberou v úvahu.
Záznam terminálu není možno měnit. Vedoucí, v jehož středisku je pracovník zařazen
však může opravit chyby v evidenci. Vedoucí nemůže změnit svůj záznam ani záznam
jiného vedoucího. Personalista může změnit záznam každého pracovníka.
Pracovník by měl střídavě označovat příchody do práce a odchody z práce. Může však
dojít k lidským chybám, kdy pracovník místo příchodu označí odchod nebo místo odchodu
příchod, zapomene si průkazku nebo čip. Může dojít i k technickým chybám a odchod
či příchod není zaznamenán. Vedoucí nebo personalista může provádět následující
úpravy.
Pokud není zaznamenám příchod pracovníka prostřednictvím terminálu a je zaznamenám
odchod pracovníka prostřednictvím terminálu, je možno manuálně doplnit chybějící
příchod. Tento způsob opravy se používá v případě, že pracovník zapomene při příchodu
označit na terminálu příchod.
Pokud není zaznamenám odchod pracovníka prostřednictvím terminálu a je zaznamenám
příchod pracovníka prostřednictvím terminálu, je možno manuálně doplnit chybějící
odchod. Tento způsob opravy se používá v případě, že pracovník zapomene při odchodu
označit na terminálu odchod.
Pokud při odchodu pracovník nezaznamená, nebo zaznamená chybně důvod odchodu, je
možno manuálně důvod odchodu opravit nebo je možno manuálně důvod odchodu odstranit.
Pokud není zaznamenám příchod ani odchod pracovníka prostřednictvím terminálu, je
možno manuálně doplnit celý interval, tedy příchod, odchod i důvod odchodu. Tento
způsob opravy se používá v případě, že pracovník zapomene průkazku nebo čip a nemá
možnost svůj odchod a příchod zaznamenat na terminálu.
Pokud pracovník při odchodu označí na terminálu důvod odchodu tak je důvod odchodu
zaevidován. Označený důvod odchodu na terminálu však nespuští automatické doplňování
nepřítomností ani žádným jiným způsobem neovlivňuje data. Slouží jako informace
pro vedoucího, aby se vedoucí snáze orientoval v přehledu docházky pracovníka.
Systém eviduje změny v příchodech a odchodech a eviduje i autora změny. Personalista
má k dispozici informace o všech doplněných příchodech, odchodech a změnách důvodu
odchodu.
Pokud chcete manuálně doplnit příchod nebo odchod pracovníka nebo chcete provést změnu důvodu odchodu tak přejděte do režimu editace záznamu.
Pokud
chybí příchod (jako na tomto obrázku), je možno po kliknutí na zatržítko "Přidat
příchod" doplnit údaje o příchodu. Doplnění je možné pouze tehdy, pokud není
pořízen příchod z terminálu. Chybějící příchod je graficky zvýrazněn.
Systémem je automaticky přidán autor změny (přihlášený uživatel), tento údaj není
možno změnit. Do místa pro poznámku je možno napsat libovolný vysvětlující text,
nejlépe důvod proč byl záznam doplněn nebo vysvětlení důvodu odchodu. Poznámku není
třeba vyplnit, nejedná se o povinný údaj.
Systém kontroluje jestli manuálně doplněné údaje nekolidují s ostatními údaji - dochází ke křížové kontrole intervalů. Pokud ke kolizi dochází, je o tom uživateli zobrazeno hlášení, a takový záznam není možno uložit.
Systém kontoluje
ukládaný záznam nejen v rámci jednoho dne, ale v rámci celé docházky pracovníka.
Pokud chcete manuálně doplnit celý interval (pokud pracovník zapoměl průkazku nebo čip), pořiďte mauální záznam o docházce pomocí menu Docházka - Nový interval docházky nebo kliknutím na ikonu z nabídky. Zobrazí se detail nového záznamu.
Na obrázku
je vidět detail nově pořizovaného záznamu a v rámečku pro záznam terminálu nejsou
vyplněny žádné hodnoty. Pokud chcete zadat příchod klikněte na zatržítko "Přidat
příchod" a doplňte údaje o příchodu. Protože byl kurzor nastaven na řádek 15.03.2010
(viz obrázek) tak do nového záznamu bylo vloženo stejné datum. Systém se vždy snaží
nabídnout takové hodnoty, aby uživatel nemusel všechny údaje zadávat manuálně z
klávesnice. Je možno nastavit i důvod odchodu. Pokud chcete zadat odchod klikněte
na zatržítko "Přidat odchod" a doplňte údaje o příchodu. V případě potřeby
můžete vyplnit i důvod odchodu. Záznam uložte.
Pokud je záznam o docházce pořízen manuálně jako v tomto případě, je možno
takový záznam ze systému odstranit pomocí menu Docházka - Odstranit vybraný
interval.
Interval
docházky, který není pořízen manuálně není možno odstranit, ani když má doplněn
příchod či odchod uživatelem. Pokud je v systému interval, který je pořízen chybně,
je třeba postupovat následujícím způsobem:
Kurzor v seznamu nastavte na chybný interval, přejděte do režimu editace a klikněte v rámečku "Docházka - záznam vedoucího" na tlačítko s červeným křížkem. Pořízený záznam o docháze z terminálu bude v systému bude, ale údaje nebudou zahrnuty do žádných výpočtů a systém je bude ignorovat. Tlačítko s křížkem bude vyměněno za tlačítko se zpětnou šipkou, kliknutím na toto tlačítku uvedete záznam do původního stavu, tak jak byl pořízen terminálem a systém s ním bude opět počítat. Záznam uložte.
Systém umožňuje evidovat nepřítomnost pracovníka, jako je například služební cesta, návštěva lékaře, dovolená atd. Záznam o nepřítomnosti je možno pořídit pomocí menu Docházka - Nová nepřítomnost nebo kliknutím na ikonu z nabídky. Zobrazí se detail nového záznamu.
Protože
byl kurzor nastaven na řádek 01.03.2010 (viz obrázek), tak do nového záznamu nepřítomnosti
bylo vloženo stejné datum. Protože 01.03.2010 je evidován odchod v 14:32, tak je
tento čas použit jako čas začátku nepřítomnosti. Systém se snaží nabídnout takové
hodnoty, aby uživatel nemusel všechny údaje zadávat manuálně z klávesnice.
Dále je nutno zadat důvod nepřítomnosti, možné důvody jsou patrné z obrázku. Jiné
důvody nepřítomnosti není možno evidovat, pokud by nastala potřeba důvody nepřítomnosti
rozšířit, tak je možné nové důvody doprogramovat.
Záznam je možno opatřit poznámkou. Při ukládání záznamu opět probíhají křížové kontroly
intervalů. Protože se jedná o manuálně pořízený záznam, je možno takový záznam ze
systému odstranit pomocí menu Docházka - Odstranit vybraný interval
nebo kliknutím na poslední ikonu nabídky.
Nepřítomnost zadávaná na delší období (například dovolená) se rozdělí a uloží tak,
aby pokryla předepsanou pracovní dobu pracovníka. Pokud pracovník pracovní kalendář
zadán nemá, ukládaná nepřítomnost se rozdělí na intervaly od půlnoci do půlnoci.
Pokud nepřítomnost nahrazuje práci (např. služební cesta, školení), tak se začátek
a konec uloží tak, jak je zadal uživatel. U ostatních nepřítomností se začátek a
konec vyplní podle kalendáře. Pokud je v intervalu, ve kterém se nepřítomnost dělí
na dílčí intervaly nějaká schválená docházka, tak je přeskočena a na tyto schválené
dny není nepřítomnost uložena.